Helt nye Lexus RX

Lexus RX 2022

Lexus 5. generasjon RX er starten på et nytt kapittel for den ikoniske luksussuven.

Ønsker du å reservere nye Lexus RX, kontakt oss gjerne: 

Dette er uten kostnader, og er heller ikke bindende, men gir deg en unik mulighet til å være tidlig ute.

Lexus RX 2022

To elektrifiserte drivlinjer

RX 500h N BANEBRYTENDE PERFORMANCE HYBRID MED DIRECT4

2.4-litre turbo hybrid motor med 6-trinns automatgirkasse og DIRECT4.
Ytelser: 371 hk (273 kW)
Dreiemoment: 645 Nm
0-100 km/t: 5.9 s
CO2: 182-189g/km / Drivstofforbruk: 8.2-8.5 l/100km
CO2: 24-26g/km / Drivstofforbruk: 1.1-1.2 l/100km

Nye RX 500h er en banebrytende ny performance hybrid og den første turboladede Lexus-hybriden noensinne. Den ble utviklet for kunder som ønsker litt ekstra skyv i ryggen.

RX 450h+ FØRSTE RX PLUG-IN HYBRID

2.5-liters plug-hybrid-drivverk
Ytelser: 309 hk (225 kW)
Dreiemoment: 572 Nm
0-100 km/t: 7.0 s

Den er forventet å bli den mestselgende RX-modellen i Vest- og Sentral-Europa, og kommer med en 2.5-liters hybridmotor og et litiumion-batteri med 18.1 kWh. En ekstra elektrisk motor på bakakslingen sørger for firehjulstrekk. Plug-in-systemet produserer 309 hestekrefter som forventes å gi en 0-100 tid på rundt 7 sekunder. Totalt har den rundt samme effekt som utgående RX 450h, men med mer dreiemoment og raskere akselerasjon. Med mer kraft fra de elektriske motorene, føles kjøringen uanstrengt og behagelig. Den vil også ha langt lavere drivstofforbruk og utslipp. Det forventede CO2-utslippet (WLTP) er på under 26 g/km og drivstofforbruket under 1.2 l/100 km, som er svært konkurransedyktig.

Litiumion-batteriets størrelse/kapasitet og Lexus’ kunnskap om elektrifisering sørger sammen for å gi en elektrisk rekkevidde på 65 km (mål, beroende på typegodkjenning) og helelektrisk kjøring i inntil 135 km/t. Det er også viktig å påpeke at Lexus’ plug-in hybrider er svært effektive når batteriet er tomt ettersom RX 450h+ da bytter til det avanserte 4-generasjons selvladende hybridsystemet.

Lexus RX 2022

LØFTER LUKSUSFØLELSEN

For å gjøre kupéen mer førerfokusert, utviklet Lexus Tazuna-konseptet. Det ble først introdusert i nye NX og RZ, og finner nå veien inn i nye RX. Navnet henter det fra det japanske ordet for tømmene man styrer en hest med. Tazuna fokuserer på direkte, men likevel intuitiv kontroll. I kupéen er informasjonskilder, som multimedieskjermen, multiinformasjonsskjermen, head-up displayet og målere med nøkkelinformasjon gruppert slik at informasjonen kan leses med minimale øye- og hodebevegelser.

“En kraftfull blanding av Tazuna interiørdesign og romsligheten til en luksussuv, med materialer som skinn av høy kvalitet og Takumi-utformet semsket stoff med Lexus ‘L’ inngravert, er akkurat den typen egenart vi så etter da vi designet det nye interiøret», forklarer Jota Kusakari, RX’ interiørdesigner.

Designerne gikk for et minimalistisk, men likevel intuitivt og nøye gjennomtenkt interiør, selvsagt med materialer av høyeste kvalitet. Framsetene har blitt redesignet for å tilby god tilgjengelighet, utmerket støtte og varme/ventilasjon. For å gi riktig ergonomisk støtte rundt livet ble en konkav form innlemmet i setesidene.

Et annet høydepunkt er tilgjengeligheten av syntetiske skinninteriør, som er en respons på den økende etterspørselen fra veganere og andre miljøbevisste kunder. I Comfort-graden er setene, rattet og girvelgeren trukket i syntetisk skinn. Her kan kundene velge mellom fargene Black og Ammonite Sand.

‘Lexus Mood Selector’, et uttrykk for Omotenashi-gjestfrihet, lar passasjerene skreddersy RX’ interiørbelysning fra en fargepalett bestående av intet mindre en 64 farger og 14 eksklusive temaer.

Nye RX byr på både god bagasjeplass og fem luksusseter med utmerket benplass. Takket være den økte avstanden mellom passasjerene foran og bak (1010 mm, +10 mm i forhold til forrige modell), nye seter og mer intelligent innpakking, føles RX romsligere innvendig. Intelligent baklukedesign gir 50 mm lengre plass i bagasjerommet. Den ekstra lengden gjør det mulig å frakte større gjenstander, mens de 40:20:40 delte baksetene gir plass til ting som ski eller snøbrett. Lastehøyden er også 30 mm lavere.

Det nye e-latch-systemet kontrollerer døråpning elektronisk, noe som gjør dem enklere, sikrere og mer bekvemmelige å bruke.

Lexus RX 2022

SIKKERHET OG FØRERASSISTANSE

Nye RX har neste nivå av aktive sikkerhets- og førerassistansesystemer med tredje generasjon Lexus Safety System+ med oppgraderte funksjoner og bedre oppdagelse av risiko og forebygging av ulykker.

Forbedringene inkluderer en bedring av Pre-kollisjonssystemets evne til å oppdage motorsykler og andre gjenstander i bilens kjørebane. Den kan også oppdage risiko for kollisjon med møtende trafikk eller kryssende fotgjengere når den svinger i et veikryss. Deteksjonsresponsen er raskere og evnen til å unngå sammenstøt bedres takket være nødstyringsassistenten.

Det er også gjort forbedringer av den Adaptive Cruisekontrollen slik at den nå raskere gjenkjenner trafikken foran og, i forbindelse med oppgraderinger av Kjørefeltsporingsassistansen, følger en mer naturlig linje gjennom svinger. ACC har også blitt utvidet slik at det gjenkjenner flere skilt og kommandoer, inkludert varselskilt og STOPP-skilt.

Lexus Safety System + er standard på alle europeiske modeller, men i høyere utstyrsgrader kan man også velge en utvidet sikkerhetspakke. Dette inkluderer Filskiftassistanse (LCA med automatisk kjørefeltendring på motorveien og Varsling om kryssende trafikk foran bilen, som bruker radarovervåking for å advare sjåføren om trafikk som nærmer seg fra hver side.

Pre-Kollisjonssystemet med Aktiv Styreassistanse vurderer når muligheten for kollisjon med en fotgjenger foran eller med en gjenstand er stor. Hvis systemet også fastslår at det er vanskelig å unngå kollisjonen med bremsing alene – men at det kan unngås ved hjelp av styrekontroll – bruker systemassistenten Aktiv styreassistanse i tillegg til å aktivere et varsel og sette på bremsene.

Proaktiv Førerassistanse bidrar til å opprettholde trygg avstand til biler foran – selv når cruisekontrollen ikke er aktivert – og den hjelper føreren å unngå fotgjengere og hindringer.

Førerassistansen bruker et kamera montert over rattet til å kontinuerlig sjekke tilstanden til sjåføren. Den er til og med i stand til å bremse eller stoppe bilen hvis sjåføren ikke reagerer på varsler.

E-latch, elektroniske døråpnerne, er koblet til bilens blindsonemonitor i den eksklusive Safe Exit Assistanse-funksjonen, som hindrer sjåføren i å åpne døren hvis trafikk som biler eller syklister nærmer seg bakfra. Lexus anslår at dette systemet kan bidra til å forhindre mer enn 95 % av ulykkene forårsaket av døråpning.